פורום המדרשות התורניות לבנות

בית המדרש מגדל עוז

ראשי > המדרשות > יו"ש > בית המדרש מגדל עוז

בית המדרש מגדל עוז מושתת על אמונה עמוקה בחשיבות הגדולה של עיצוב עולם תורני מעמיק לנשים, ומיועד לבנות המעוניינות לפתח את אישיותן הרוחנית, וחפצות בד בבד להעמיק את השכלתן התורנית בלימודי ´תורה לשמה´ ברצינות ובעומק, באווירה בית מדרשית אינטנסיבית מבחינה רוחנית ולימודית כאחד. במרכז תפיסתנו עומד בית המדרש כקהילה לימודית וכמקום התפתחות של האישה המודרנית כדמות למדנית, יראת שמים ובעלת מחויבות להלכה והזדהות עמה.

ראש המדרשה: הרבנית אסתי רוזנברג

כתובת: קיבוץ מגדל עוז, גוש עציון, 9091500

טלפון: 02-9934520

דוא"ל: officemigdaloz@gmail.com

יעדי החזון מושגים דרך הלימוד האינטנסיבי והמעמיק ואורח החיים הרוחני – קיומי הבא לידי ביטוי בחיי היומיום הכוללים תפילה, חגים ושבתות בבית המדרש.
ההתפתחות הלימודית בבית המדרש נעשית בלימוד עצמי ובלימוד בחברותא על ידי רכישת כלים ומיומנויות למידה במקצועות התורה השונים, מתוך מפגש ישיר עם הספרים והמקורות. במקביל ללימוד העצמי מתקיימת מערכת ענפה של שיעורים בנושאים מגוונים הניתנים על ידי רבנים ומורים מובילים בתחומם.
הגדילה הרוחנית בבית המדרש מתקיימת מתוך דרישה אישית וקהילתית להשקעה בתפילה, בקיום מצוות, במידות ובשמירת הלכה.
תוכנית הלימודים כוללת גמרא, תנ"ך הלכה ומחשבת ישראל, זאת לצד מערכת החינוך החברתי המשלימה, הכוללת שבתות, טיולים, ימי עיון, חגים ואירועים הנחגגים במשותף, בתוך קהילת בית המדרש. האווירה המיוחדת הנוצרת סביב שבתות וחגים בבית המדרש וכוללת שיחות, תפילות ושירה משותפת, מאפשרת מרחב שמתוכו ניתן לגדול ולהתפתח בתחומים שבין האדם למקום ובין האדם לחברו.
תקוותנו היא כי מתוך הלימוד הרציני והמעמיק, הכנות והנכונות הרוחנית להיכנס לתוך עולם שבמרכזו נמצאת עבודת ה', תהיה שנת בית המדרש משמעותית ומעצבת, ותהווה מנוף לחיי תורה ונתינה לעם ישראל.
לימודי בית המדרש הינם לשמה ולכתחילה לא ניתנת עליהם הכרה כלשהיא. במוסדות חינוך רבים (אונ' בר אילן ומכללות למיניהם) ניתנת לעיתים הכרה רטרואקטיבית על בסיס אישי הכרה תמורת אישור לימודים וחלק מהשיעורים מוכרים כשיעורים אקדמיים.

מסלול שנתי – בנות בוגרות תיכון ושירות לאומי (בגילי 20-18). במסלול זה משולבות באופן אינטגרטיבי בנות המגיעות מחו"ל, בעיקר מארצות דוברות אנגלית.
הלימודים הסדירים מתקיימים בכל יום (מלבד יום שישי) החל בשעה 8:30 בבוקר וכלה בשעה 22:30 בערב.
הבנות נמצאות בבית המדרש בתנאי פנימייה מלאים הכוללים מגורים ושלוש ארוחות ביום.
כמו כן, התלמידות שוהות בבית המדרש בכל שבת שנייה ובחלק מהחגים (שמחת תורה, פורים ושבועות).
מבנה היום בבית המדרש:
7:30-6:45    – שיעור 'דף יומי' למעוניינות
8:30-7:30    – תפילת שחרית וארוחת בוקר
12:45-8:30  – סדר בוקר
14:45-12:45- ארוחת צהריים והפסקת צהריים
15:00-14:45- תפילת מנחה
19:30-15:00- שיעורי אחר הצהריים
20:30-19:30- ארוחת ערב
22:30-20:30-  סדר ערב
22:30          –  חוגים למעוניינות
סדר בוקר
שלושה בקרים בשבוע מיוחדים ללימודי גמרא בעיון, במתכונת של סדרים הכוללים לימוד בחברותא בבית המדרש ושיעורים הניתנים על ידי הר"מים. העיסוק בסוגיית הגמרא ראשיתו בפסוק, המשכו דרך המשנה, הגמרא ומסורת התורה שבעל פה, וסיומו בדבריהם של האחרונים ובפסק ההלכה.
מאמץ רב מושקע בהקניית כלים בלימוד גמרא – רכישת השפה ארמית ופיתוח מיומנויות למידה אשר יאפשרו ללומדת להמשיך וללמוד באופן עצמאי גם לאחר צאתה מבית המדרש.
שני הבקרים הנוספים מיוחדים ללימוד תנ"ך, בשיעורים ובלימוד עצמי מונחה. השיעורים עוסקים בפרשת השבוע, בלימוד ספרי נבואה, בעיסוק בפשט ובפרשנות, ובתוכנית בקיאות תנ"ך שבה התלמידות לומדות את התנ"ך כולו בבקיאות, עם הנחיה הכוללת הבהרת המבנים והמסרים של ספרי התנ"ך השונים.
שיעורי אחר הצהריים
מערכת שיעורי אחר הצהריים כוללת מבחר שיעורים בגמרא, הלכה, תנ"ך, מחשבת ישראל וחסידות.
השיעורים מגוונים באופיים: חלקם דורשים הכנה מראש, חלקם בעלי אופי פרונטלי וחלקם סדנאיים ונדרשת בהם השתתפות פעילה של הלומדות.  כל לומדת בונה את מערכת השיעורים שלה על פי רצונותיה ולפי האיזונים המתאימים לה, ביחס שבין השתתפות בשיעורים ללימוד עצמי או בחברותא בבית המדרש.
סדר ערב
הלומדות בוחרות באחת משתי התכניות הנלמדות בסדר ערב: בקיאות גמרא ובקיאות מחשבה (אמונת ישראל לדורותיה). בכל אחת מהתכניות לומדות הבנות בחברותא במשך חמישה ערבים, ואחת לשבוע ניתן שיעור המסכם את הלימוד שהיה, ומנחה את המשך הלמידה.
בתוכנית בקיאות גמרא הבנות לומדות ומסיימות מסכת אחרת בכל שנה. בתוכנית מפתחות הבנות את היכולת לקרוא ולהבין את פשט הגמרא ואת הארמית באופן שוטף, ובשיעור המסכם מעמיקים באחד הנושאים שנלמדו בבקיאות.
בתכנית בקיאות מחשבה הבנות לומדות את עיקרי המחשבה היהודית כפי שנכתבה מימי הגאונים ועד להוגי זמננו. השיעור המסכם מחולק לשני חלקים: בחלק הראשון לומדים על ההוגה ועל עיקרי תפיסותיו, והחלק השני הוא סדנה היוצרת את ההשקה בין התפיסה המחשבתית והאמונית שנלמדה לעולם הדתי ולעבודת ה' של הלומדות, במאה ה-21.